" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

29 Mar 2013

Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan cabang Falsafah?

Kuliah diteruskan dengan topik  Asas Kurikulum iaitu Falsafah. Falsafah dapat memberi kita framework bagi menguruskan sekolah, kelas dan menjawab persoalan. Falsafah jugak dapat menetapkan matlamat dan membuat keputusan membina kurikulum. Kami juga didedahkan dengan pelbagai bidang falsafah iaitu :

  1. Falsafah Metafizik / Ontologi
  2. Falsafah Epistimologi
  3. Falsafah Aksiologi
  4. Falsafah Logik
Kami juga diberikan beberapa soalan untuk digali dan dikupas supaya mendapat hasil jawapan bagi soalan berikut.

SOALAN 1

  1. Bagaimanakah cabang falsafah ini berkaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan ( FPK )?

    Falsafah Metafizik

    Dari aspek metafizik, dapat dihuraikan sebagai falsafah yang berkaitan dengan sifat realiti. falsafah ini juga bersifat spekulatif iaitu terdapat ( sebab-akibat ). Selain itu, falsafah metafizik adalah berkaitan dengan matlamat pendidikan, pemilihan kandungan dan matlamat yang sesuai. Dapat disimpulkan cabang falsafah ini berkaitan dengan FPK melalui tujuan pendidikan tinggi yang bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma tetapi secara realitinya dapat melahirkan modal insan yang berpendidikan dan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sahsiah ( JERIS ).


    Falsafah EpistimologiFalsafah ini adalah berkaitan dengan sifat semula jadi ilmu. Falsafah ini juga memberikan rasional untuk memilih bahan yang layak untuk diajarkan dan dipelajari lalu mencadangkan cara maklumat harus diajarkan. Dapat disimpulkan bahawa, cabang falsafah epistimologi berkaitan dengan FPK melalui sistem pendidikan negara sendiri iaitu mengungkapkan secara jelas prinsip atau cara yang mendasari dan membentuk sistem pendidikan Malaysia daripada peringkat paling rendah hingga ke peringkat tertinggi iaitu universiti.


    Falsafah AksiologiCabang falsafah aksiologi ini berhubung kait dengan nilai seperti etika dan agama. Aksiologi juga berhubung kait dengan pengajaran nilai moral dan perkembangan sahsiah serta tentang sifat kelakuan yang betul. Aksiologi ini berkaitan dengan FPK melalui falsafah tentang manusia yang berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan agama iaitu membangunkan semua aspek JERIS dalam diri manusia. Selain itu, nilai ilmu iaitu berperanan mengubah dan membentuk diri serta masyarakat yang berilmu dan seimbang dari segi JERIS.

No comments:

Post a Comment