" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

30 Mar 2013

Pendekatan Kurikulum

Kuliah yang seterusnya, kami didedahkan dengan Pendekatan Kurikulum yang iaitu Behavioral Learning, Cognitive Learning, dan Humanistic Learning. Ketiga-tiga ini adalah Major Learning Theories.

Major Learning Theories

  1. Behavioral Learning
    Teori Pembelajaran Behavioral adalah berdasarkan satu proses perubahan terhadap tingkah laku manusia yang dipengaruhi oleh pengalaman. Behaviorisme menekankan perhatian kepada aspek tingkah laku manusia yang boleh dinilai dan diukur. Walaupun tidak dapat dibaca oleh fikiran manusia, tetapi dapat digambarkan melalui tingkah laku secara zahiriah. Antara tokoh-tokoh popular bagi teori ini ialah Skinner, Watson, Pavlov dan Thorndike.

  2. Cognitive Development Learning
    Teori Pembelajaran Kognitif adalah pembelajaran yang berlaku secara berperingkat iaitu deria manusia menerima rangsangan dari luar. Menurut R.M Gagne, maklumat ditafsirkan dalam stor ingatan kemudian dihantar kepada stor ingatan jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui sistem saraf.

  3. Humanistic Learning
    Menurut Abraham Maslow, toeri humanistik mementingkan kesediaan moral dan potensi pelajar. Teori ini juga memfokuskan kepada perkara-perkara yang berkaitan secara langsung dengan individu, keunikan diri sendiri bagi seseorang individu dan juga kepentingan kemanusiaan terhadap individu.

No comments:

Post a Comment