" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

8 May 2013

Aras Taxonomy

Aras Taksonomi

Taksonomi Bloom diperkenalkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1956. Taksonomi Bloom mengkategorikan kemahiran dan objektif yang ingin dicapai oleh pelajar kepada 3 domain iaitu :

  1. Domain Kognitif
    Digunakan untuk mengukur kemahiran intelektual.
  2. Domain Afektif
    Digunakan untuk mengukur generik, yang telah diterapkan kepada pelajar melalui penglibatan pelajar dalam persatuan-persatuan dan juga perbincangan secara berkumpulan .
  3. Domain Psikomotor
    Bertujuan mengukur kemahiran praktikal dan teknikal.
    Kemahiran ini diterapkan melalui proses latihan industri, ujikaji makmal dan lawatan teknikal.

6 Aras Taksonomi

  1. Pengetahuan ( Knowledge )
    Mengingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi teori, dan lain-lain pembelajaran yang lepas.
    Contohnya : Nyatakan, terangkan, namakan, labelkan.
  2. Pemahaman ( Comprehension )
    Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri dan memberi contoh kepada konsep.
    Contohnya : Pilih, terangkan, tulis semula.
  3. Aplikasi ( Aplication )
    Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah, teori dan formula.
    Contohnya : Selesaikan, carikan, ramalkan, dan cari kesilapan.
  4. Analisis ( Analysis )
    Memecahkan sesuatu yang kompleks kepada yang kecil, membezakan fakta daripada pendapat dan kenali struktur organisasi.
    Contohnya : Bezakan, pastikan dan pilih.
  5. Sintesis ( Synthesis )
    Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, menyelesaikan masalah dan membuat klasifikasi.
    Contohnya : Bina, hasilkan, susun dan kembangkan.
  6. Penilaian ( Evaluation )
    Membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan mengkritik.
    Contohnya : Pilih, berikan alasan, kritikan dan buktikan.

No comments:

Post a Comment