Aras Taksonomi
Taksonomi Bloom diperkenalkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1956. Taksonomi Bloom mengkategorikan kemahiran dan objektif yang ingin dicapai oleh pelajar kepada 3 domain iaitu :
- Domain Kognitif
Digunakan untuk mengukur kemahiran intelektual. - Domain Afektif
Digunakan untuk mengukur generik, yang telah diterapkan kepada pelajar melalui penglibatan pelajar dalam persatuan-persatuan dan juga perbincangan secara berkumpulan . - Domain Psikomotor
Bertujuan mengukur kemahiran praktikal dan teknikal.
Kemahiran ini diterapkan melalui proses latihan industri, ujikaji makmal dan lawatan teknikal.
6 Aras Taksonomi
- Pengetahuan ( Knowledge )
Mengingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi teori, dan lain-lain pembelajaran yang lepas.
Contohnya : Nyatakan, terangkan, namakan, labelkan. - Pemahaman ( Comprehension )
Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri dan memberi contoh kepada konsep.
Contohnya : Pilih, terangkan, tulis semula. - Aplikasi ( Aplication )
Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah, teori dan formula.
Contohnya : Selesaikan, carikan, ramalkan, dan cari kesilapan. - Analisis ( Analysis )
Memecahkan sesuatu yang kompleks kepada yang kecil, membezakan fakta daripada pendapat dan kenali struktur organisasi.
Contohnya : Bezakan, pastikan dan pilih. - Sintesis ( Synthesis )
Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, menyelesaikan masalah dan membuat klasifikasi.
Contohnya : Bina, hasilkan, susun dan kembangkan. - Penilaian ( Evaluation )
Membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan mengkritik.
Contohnya : Pilih, berikan alasan, kritikan dan buktikan.
No comments:
Post a Comment