" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

7 May 2013

Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran

Strategi

Strategi merupakan suatu susunan pendekatan dan kaedah untuk mencapai suatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan secara optimum. Dalam proses pengajaran, penggabungan beberapa pendekatan serta kaedah tertentu kadangkala perlu untuk mencapai objektif pengajaran. Dalam pengajaran PSV guru-guru perlu bijak menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat pelajar.

Konsep strategi paling mudah adalah berikut :

S - Specific

M - Measureable

A - Attainable

R - Relevant

T - Time

Specific - Setiap pembelajaran atau subjek yang diajar oleh guru haruslah mempunyai matlamat spesifik supaya sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.

Measureable - Sesuatu pembelajaran itu harus ada ukuran mengikut tahap murid. Guru perlu mengajar subjek mengikut kebolehan dan tahap murid tersebut supaya dapat difahami dengan mudah oleh pelajar.

Attainable - Sesuatu pembelajaran itu hendaklah dapat dicapai oleh murid. Pembelajaran dapat dicapai oleh pelajar melalui strategi, pendekatan, teknik dan kaedah pengajaran dan pembelajaran.

Relevant - Sesuatu pembelajaran itu haruslah relevan dan diajar mengikut turutan yang umum kepada yang khusus, yang mudah kepada kompleks dan sebagainya. Tujuannya supaya murid dapat mempelajarinya secara berperingkat dan mudah memahaminya.

Time -Sesuatu pembelajaran itu harus mempunyai masa yang cukup untuk menyampaikan pengajaran tersebut. Kaedah, teknik, pendekatan dan strategi amat penting bagi menyampaikan pengajaran dan pembelajaran mengikut masa yang telah ditetapkan.




No comments:

Post a Comment