" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

8 May 2013

Pembelajaran Masteri

PEMBELAJARAN MASTERI


Pembelajaran masteri ialah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam satu unit pembelajaran sebelum berpindah ke satu unit pembelajaran yang seterusnya. Pendekatan ini memerlukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti.

Menurut Bloom 1968,

Pembelajaran masteri ialah "pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berfokuskan penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang diajar" . Pendekatan ini berasaskan kepada falsafah bahawa semua atau hampir semua murid boleh menguasai sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan yang sesuai dan masa yang mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai pembelajarannya.


Menurut Anderson & Block 1975,

Pembelajaran masteri ialah "satu set idea dan amalan pengajaran secara individu yang dapat membantu murid untuk belajar secara konsisten". Idea dan amalan ini menghasilkan pengajaran yang sistematik, membantu murid apabila menghadapi masalah pembelajaran, memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid mencapai masteri dengan berpandukan kriteria masteri yang jelas.

Pembelajaran masteri ini dijalankan kerana :
  • Murid mempunyai kebolehan dan keperluan yang berbeza.
  • Murid memerlukan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dan berkesan.
  • Murid mesti menguasai pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diajarkan.

No comments:

Post a Comment