" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up" - Pablo Picasso

7 May 2013

Pendekatan Pengajaran Dan Pembelajaran

Pendekatan

Pendekatan bermaksud arah atau hala menuju sesuatu sasaran yang digunakan bagi memulakan proses pengajaran.

Pendekatan pengajaran dan pembelajaran terbahagi kepada berikut :

  • Pengajaran berpusatkan guru ( Teacher Centered ).
  • Pengajaran berpusatkan pelajar ( Student Centered ).
  • Pengajaran berpusatkan bahan ( Tool Centered ).
  • Induktif
  • Deduktif
  • Inkuiri
  • Masteri


Pengajaran Berpusatkan Guru ( Teacher Centered )


Kaedah ini merupakan satu pendekatan pengajaran yang aktiviti kelasnya tertumpu hanya kepada guru. Pelajaran berpusatkan guru amnyn dikaitkan dengan pendekatan tradisional kepada pembelajaran bahasa.

Ciri-ciri pendekatan ini ialah :

  • Guru memainkan peranan penting.
  • Komunikasi sehala - guru lebih banyak bercakap.
  • Penyampaian fakta secara menghafal, pembelajaran adalah berbentuk mengingat isi pembelajaran.
Contoh : Demonstrasi, soal jawab, dan bercerita.



Pengajaran Berpusatkan Pelajar ( Student Centered )

Pelajar berpeluang untuk memberi pendapat dan idea berkenaan dengan topik pembelajaran. Pendekatan ini lebih berkesan kerana pelajar dapat menyampaikan apa yang ada di dalam fikiran mereka.

Contoh : Lawatan, kerja berkumpulan, penyelesaian masalah, simulasi dan lain-lain.



Pengajaran Berpusatkan Bahan ( Tool Centered )

Pendekatan ini memerlukan kreativiti dan inovasi guru dalam pendidikan dan pembelajaran untuk menarik minat pelajar. Pendekatan ini mengutamakan kecekapan dan kemahiran murid dalam memanipulasi pelbagai jenis bahan.

Contoh : Penggunaan video, komputer, LCD, pembesar suara dan lain-lain.



Pendekatan Cara Induktif

Pendekatan ini merupakan satu proses penaakulan yang tinggi di mana pelajar tidak diajar sesuatu bahan tersebut secara langsung tetapi hanya diberitahu berhubung dengan hal-hal berkaitan dengan pelajaran tersebut. Pendekatan induktif bermula dengan contoh-contoh seperti :
  • Kajian
  • Pemerhatian
  • Analisis
  • Generalisasi


Pendekatan Cara Deduktif

Pendekatan yang mengajar murid kepada hukum-hukum tertentu dengan mengaplikasikan peraturan-peraturan yang telah diberikan untuk menuju ke sesuatu fakta. Deduktif dimulakan dengan memberikan teori, hukum, fakta, konsep dan diakhiri dengan contoh-contoh.



Pendekatan Cara Inkuiri

Pendekatan ini memerlukan pelajar menjalankan penyelidikan tentang masalah yang hendak diselidiki. Guru akan membimbing pelajar untuk mengutarakan soalan yang jawapannya boleh diperoleh melalui aktiviti yang telah dirancang sebelumnya.


Pendekatan Cara Masteri

Pendekatan masteri - ujian diagnos dijalankan untuk memastikan pelajar menguasai sepenuhnya isi pembelajaran, kemahiran atau sikap yang dinyatakan dalam objektif.



No comments:

Post a Comment